پیشرفت تکنولوژی به صنعت نمایشگاهی کمک کردهاست تا با استفاده از به روزترین فناوریهای انتشار تصاویر، تجربه مخاطبان نمایشگاهها را به شکل چشمگیری بهبود ببخشد. از جمله این فناوریها، رسانههای دربرگیرنده از جمله واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هستند.
به گزارش فدراسیون فاوا به نقل از روابط عمومی نخستین نمایشگاه مجازی ایران، رسانههای مختلف روشهای متفاوتی برای در میان گذاشتن تجربه بشری دارند. برای مثال یک پادکست، با ماهیت خودمانیاش میتواند باعث ایجاد ارتباط عمیقتر با شنونده شود. اما «رسانههای دربرگیرنده یا رسانهها با قابلیت فروبردن مخاطب در محیط» (Immersive Media) چه ویژگیهایی دارد؟
رسانه دربرگیرنده، شیوهای از انتقال پیام است که به بیننده تصور حضور در محل و قرار گرفتن در فضا را میدهند.
انواع رسانههای دربرگیرنده
دو نوع تصویر با قابلیت دربرگیرندگی وجود دارد، تصاویر با سه درجه آزادی (۳DoF) که به مخاطب اجازه میدهد به نوعی یک فشای سه بعدی بر روی یک صفحه تختی که اطراف چشم آنها را فرا میگیرد تماشا کنند.
نوع دیگر از تصاویر دربرگیرنده، تصاویر با شش درجه آزادی (۶DoF) هستند. تصاویر با ۶ درجه از آزادی تصاویر را مستقیماً بر روی یک فضای فیزیکی پخش میکند و به مخاطب اجازه میدهد که به سادگی در محیط دیجیتال عقب، جلو و بالا و پایین بروند.
دستگاهها و تصاویر واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) میتوانند هر کدام از یکی از دو روش فوق برای ایجاد تصاویر دربرگیرنده به کار گرفته میشود.
با پیشرفت فناوری و رواج استفاده از فناوریهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، امکان نمایشِِ، عرضه و ارائه محصولات فیزیکی به صورت مجازی از راه دور، با استفاده از این روشها برای مشتریان و مخاطبان بهبود یافتهاست.
کاربردهای رسانههای دربرگیرنده
امروز، کسب و کارها میتوانند به جای عرضه فیزیکی کالای خود به صورت حضور، تصاویر دربرگیرنده از محصول را در اختیار مشتریان بالقوه قرار دهند، تا با استفاده از فناوریهای جدید، مشتری بتواند به صورت کامل مشخصات فیزیکی کالا را احساس کند.
این فناوریها مزایای بیشتری را در کنار امکان انتقال سه بعدی تصاویر کالا، در اختیار مشتریان قرار میدهند. برای مثال با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، مشتری میتواند کالا را از طریق دستگاههای همراه همچون موبایل، در محل مورد استفاده از لحاظ ظاهری، ابعاد و زیباییشناسی مورد بررسی قرار دهد و به نوعی بدون نیاز به جابجایی کالای فیزیکی، بتواند آن را از طریق تصاویر سه بعدی و افزودن به تصویر محیط اطراف، مورد ارزیابی قرار دهد.
رسانههای دربرگیرنده، در طول سالهای گذشته به یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده در نمایشگاهها و گالریهای فیزیکی تبدیل شدهاند. اما این روزها با شیوع جهانی ویروس کرونا و محدودیتهای ناشی از آن، استفاده از این ابزارها در نمایشگاههای مجازی و به عنوان یک ابزار کاربردیتر برای صنعت نمایشگاهی به شدت مورد توجه قرار گرفتهاست.
کاربرد رسانهها دربرگیرنده در نمایشگاهها
در سالهای اخیر، استفاده از این فناوریها در نمایشگاهها و فروشگاههای آنلاین این فرصت را در اختیار مشتریان قرار دادهاست که بدون نیاز به حضور در محل و ارزیابی فیزیکی محصول، بتوانند آن را از طریق برخط و با مراجعه به نمایشگاههای مجازی مورد بررسی قرار دهند.
استفاده از فناوریهای رسانه دربرگیرنده، یکی از ویژگیهایی است که نخستین نمایشگاه مجازی ایران، قصد دارد با استفاده از آن، بستر مناسبتری را برای کسب و کارها و مشتریان بالقوه آنها ایجاد کند تا بازدیدکنندگان بتوانند به صورت آنلاین و بدون نیاز به ارزیابی حضور کالاها، میزان کارایی، زیبایی و مشخصات کالا را آنلاین بررسی کنند.
از جمله امکاناتی که در نخستین نمایشگاه مجازی ایران به کار گرفتهشدهاست، امکان قرار دادن تصاویر سه بعدی محصولات در غرفههای آنلاین و امکان استفاده از فناوری واقعیت افزوده، برای آزمایش و بررسی کالاهای نمایش دادهشده در محل مورد نظر کاربر است.